Friday 15 November 2013

Isu kuil Preah Vihear: Yingluck tolak keputusan ICJ

Isu kuil Preah Vihear: Yingluck tolak keputusan ICJ

Bangkok: Perdana Menteri Thailand, Yingluck Shinawatra menegaskan di Parlimen kelmarin beliau tidak pernah menerima keputusan Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) yang menganugerahkan keseluruhan kawasan kuil Preah Vihear kepada Kemboja. 

Yingluck berkata, beliau menekankan keperluan mengekalkan keamanan dan persefahaman hubungan antarabangsa, tidak kira apa juga keputusan yang dicapai. 


“Saya tidak pernah mengatakan saya akan menerima keputusan mahkamah. Apa yang saya katakan ialah saya akan mengekalkan hubungan dua hala dan akan memelihara kedaulatan negara. 


Setiap perkataan adalah sensitif dan penting apabila ia berkaitan dengan diplomasi antarabangsa,” katanya. 

Beliau juga memberi jaminan untuk mendapatkan kelulusan parlimen untuk sebarang rundingan yang berlaku mengikut Seksyen 190 piagam itu. 

Perdana Menteri membuat kenyataan sebagai reaksi persoalan pemimpin pembangkang, Abhisit Vejjajiva. - BERITA HARIAN


________________________________________________

Bangkok: Perdana Menteri Thailand, Yingluck Shinawatra menegaskan di parlemen kemarin ia tidak pernah menerima keputusan Mahkamah Internasional (ICJ) yang menganugerahkan keseluruhan area kuil Preah Vihear kepada Kamboja.

Yingluck mengatakan, ia menekankan perlunya menjaga keamanan dan pemahaman hubungan internasional, tidak peduli apa juga hasil yang dicapai.

"Saya tidak pernah mengatakan saya akan menerima keputusan pengadilan. Apa yang saya katakan adalah saya akan mempertahankan hubungan bilateral dan akan memelihara kedaulatan negara.

Setiap kata adalah sensitif dan penting ketika terkait dengan diplomasi internasional, "katanya.

Dia juga memberi jaminan untuk mendapatkan persetujuan parlemen untuk setiap negosiasi yang terjadi sesuai Pasal 190 piagam itu.

Perdana Menteri membuat pernyataan sebagai reaksi persoalan pemimpin oposisi, Abhisit Vejjajiva.

No comments: